Waarom je zou boekhouden met SnelStart

donderdag, 16 nov 2023

Voor veel ondernemers is die boekhouding toch wel een van de minst leuke dingen om je mee bezig te houden. Ik moet eerlijk zeggen dat ik facturen sturen wel leuk vind, want dan zie ik waar ik het ook alweer voor doe. Maar het verwerken van de boekhouding, de btw-aangifte en de jaarlijkse cijfers zijn niet per sé mijn favoriete bezigheid. Nu scheelt het wel als je een prettig boekhoudprogramma hebt. Ik geef je in deze blog uitleg waarom je zou boekhouden met Snelstart.

Omdat mijn boekhouder er heel bekend mee is, heb ik op aanraden van hem een abonnement op SnelStart afgesloten. Er komt nu eenmaal een moment dat een Excel bestandje niet echt meer voldoet. (Al gebruik ik die stiekem ook nog steeds voor de lol). Ondernemen is super leuk en je wilt natuurlijk dat je boekhouding op orde is. Het ligt wel een beetje aan het soort bedrijf hoe uitgebreid jouw boekhouding is. Heb je een winkel en vinden er iedere dag heel veel transacties plaats of ben je zzp’er in de horeca en stuur je slechts enkele facturen per maand uit? Heb je veel kosten of heb je buiten een laptop weinig anders nodig om je werk te kunnen doen?

Zelf doen of uitbesteden

Afhankelijk van die grootte van je boekhouding kun je beslissen om alles uit te besteden of ook een stuk zelf te doen. Zelf heb ik voor dat laatste gekozen. Omdat het een online programma is, kunnen zowel ik als mijn boekhouder altijd bij de actuele gegevens. Mijn boekhouder heeft de administratie in SnelStart ingericht, hij heeft daar handigheid in en weet van de hoed en de rand. Vervolgens heeft hij me laten zien hoe ik alle kosten en opbrengsten moet inboeken. Het programma heeft een koppeling met mijn bankrekening, waardoor alle transacties meteen worden ingelezen. Die hoef je dan alleen nog maar te koppelen aan een factuur of op de juiste post weg te schrijven. Alvast genoeg redenen waarom je zou boekhouden met SnelStart.

Waarom je zou boekhouden met Snelstart: 6 redenen

•	Toegang met meerdere gebruikers
•	Online, dus altijd beschikbaar en actueel
•	Koppeling met de belastingdienst en veel grote banken
•	Keuze uit verschillende abonnementen
•	Mogelijkheden om trainingen te volgen
•	Hulp van klantenservice beschikbaar

BTW en zo

Ieder kwartaal doe ik zelf de btw-aangifte. Wanneer je steeds alles netjes bijhoudt, hoef je dan alleen nog maar SnelStart het bedrag aan btw te laten berekenen dat je moet betalen of terug krijgt. Die aangifte kun je dan ook direct vanuit het programma naar de belastingdienst sturen. Handig! Er zitten natuurlijk heel veel mogelijkheden in dit boekhoudpakket om constant je administratie te managen. Voorraden bijhouden, kijken welke facturen er nog open staan en facturen vanuit SnelStart versturen, allemaal dingen die het jou gemakkelijker maken als ondernemer.

Kosten laag houden

Tot slot heb ik er wel voor gekozen om mijn jaarcijfers door mijn boekhouder te laten opstellen. Hij heeft altijd toegang tot mijn SnelStart account en omdat ik door het jaar heen veel zelf doe, heeft hij er een stuk minder werk aan om alles af te ronden. Waardoor ik dan weer lagere kosten heb. Ik vind het ook leuk om steeds inzicht te hebben in de boekhouding. Maar sommige ondernemers willen dat niet en besteden liever alles helemaal uit. Dat is net de keuze die je maakt. SnelStart snapt dat ook, en daarom hebben ze verschillende abonnementsvormen: inBalans, inStap, inKaart en inZicht.

Nog aan het twijfelen om je boekhouding te doen met SnelStart? Je kunt het eerst 30 dagen gratis proberen!

Categorieën

De blogs van de Rappe Redacteur bevatten affiliate links. Als je op deze links klikt en iets koopt, dan krijgt de Rappe Redacteur daar een commissie over. Het kost jou niks, maar het zorgt dat je alle content hier gratis kunt lezen. En soms kun jij ook een leuke korting krijgen op je aankoop. Dus, iedereen blij 😉